Jag är ingen anka

Det kan väl hända att jag ser ut som en anka... och går som en anka... och snattrar som en anka. Men jag är ingen anka. Jag är en förklädd örn.

Om ni kan bevisa för mig, att det är fullt respektabelt att vara en anka, skulle jag kanske kunna överväga att vara det.

Nej, förresten. Det är ingen idé att ni slösar tid på det. Jag har bestämt mig. Jag tycker det är skamligt att vara anka.

Jag är ingen anka. Jag är en örn.

Det känns så ensamt här bland alla ankor. Jag passar inte in här. Men av någon anledning vill inte någon av de andra örnarna ha med mig att göra. Varför är örnar så grymma?

En del av ankorna är riktigt vänliga. Det är nästan synd att jag är en örn.

Nää, det är det inte alls! Jag är glad att jag är en örn. Även om jag hade varit en anka, skulle jag inte ha förblivit en anka. Jag skulle ha blivit en örn. Jag kan bli vad jag vill, och det är faktiskt en skyldighet mot mig själv, att vara en örn. Ankor är förfärliga. Jag hatar och föraktar ankor.

Ideligen försöker jag göra en störtdykning ner från skyn, och hugga en kanin med klorna. Men jag klarar det inte. Jag har simfötter. Alltsammans är Guds fel.

Varför i all sin dar skapar han en örn med simfötter? Om jag svälter ihjäl, så får Gud faktiskt skylla sig själv! Jag sköter ju mitt - varför sköter inte Han sitt?

Alla ankor försöker hjälpa mig. Men det kan de inte. Vad begriper ankor om en örns problem? Varför kan de inte sköta sig själva?

Varför erbjuder sig inte örnarna att hjälpa till? Någon gång ska de där örnarna få igen. Jag hatar dem. Jag börjar tycka bättre om ankor än om örnar.

Det här med att vara en örn håller på att ta livet av mig. Att inte vara en anka håller på att ta livet av mig. Jag vet inte vad det är som tar livet av mig. Jag vet bara att jag håller på att dö.

Hjälp mig, Gud, hjälp mig!

Vet Du vad Gud? Jag är en anka. Antingen jag gillar det eller inte, så är jag en anka. Varför berättade Du inte det för mig?

Jag har glömt hu man gör. Visa mig, Gud, hur man gör när man är en anka. Hjälp mig att bli en bra anka.

Ankor är de bästa människor som finns. Jag älskar ankor.

Tack, Gode Gud, för att jag är en anka!


Kommentarer
Postat av: Jaana

Är det en metafor för något eller nåt? :)

Postat av: Melissa

Vackert... funderar på symboliken... men oavsett så var det vackert... men som svar på din fråga varför örnar har simfötter så är det för att örnen är speciellt utvald, örnen kommer att behöva kunna simma... Det är inte en svaghet med simfötter, det är din styrka. Använd den, oavsett fågelart.

2008-11-30 @ 21:30:56
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: anna

svar te jaana:

ja jag tror det ;)

2008-11-30 @ 22:05:00
Postat av: mor

VAD HÄRLIGT, DU PÅMINDE MIG JUST ATT JAG ÄR EN SVAN TROTS ALLT, MAN KAN JU FAKTISKT ANNARS TRO ATT JAG ÄR EN VALROSS. MEN JAG HOPPAS ATT NI ÄLSKAR MIG ÄNDÅ, ELLER HUR?

KRAM

2008-12-01 @ 09:56:52
Postat av: anna

Men kära lilla mor skrattar så jag nästan kissar på mig

Klart vi älskar dig

2008-12-01 @ 12:49:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback